Az EGYMI keretein belül utazó gyógypedagógusi hálózat kialakítására 2013-ban került sor
intézményünkben. Jelenleg a Monori Tankerületi Központ területének mind a négy járásában
- Monori, Vecsési, Gyáli és Dabasi - kell utazó gyógypedagógusi ellátást biztosítani az
integrációban résztvevő sajátos nevelési igényű tanulók számára. Az ellátási igényt az azon
intézmények juttatják el számunkra, amelyekben az SNI-s tanulók tankötelezettségüket
teljesítik.
A feladat az integrált ellátásban résztvevő intézmények részére segítségnyújtás az
együttnevelés megvalósításában, esélyegyenlőség biztosítása, illetve a habilitációs,
rehabilitációs foglalkozások megtartásának megszervezése. Azok a különleges bánásmódot
igénylő gyermekek, tanulók kerülnek be az ellátásba, akik a szakértői bizottság szakértői
véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több
fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum
zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy
magatartásszabályozási zavarral) küzdenek, és az érvényes szakvélemény alapján
integrálhatóak.
Munkarend kialakítása, szempontok, jellegzetességek
Munkarendünk kialakításánál, csoportok beosztásánál figyelembe vesszük az integráló
intézmények órarendjeit (csengetési rendjét, mely intézményenként különböző), rendelkezésre
álló fejlesztő helyiségeket, eszközöket.
Fontosnak tartjuk, hogy a már megkezdett fejlesztési folyamatot lehetőség szerint ugyanaz az
utazó gyógypedagógus végezze, így a folytonosságot biztosítani tudjuk.
A rehabilitációs órák (csoportos/egyéni) tervezésében, megszervezésében alapul vettük a
szakértői véleményekben megállapított fogyatékossági típusokat, a fejlesztési javaslatokat és
a törvényileg adható óraszámokat. Az előző szempontokat követően megfigyeléseket (pl.
tanórai megfigyelések - hospitálás) és méréseket végezünk a fejlesztő diagnózis kialakítása
érdekében, mely elengedhetetlen a foglalkozások tervezéséhez.
A térségben minden fogyatékossági típusból találhatók tanulók városonként, intézményenként
szórt eloszlásban, így összevonásokra csak kevés esetben kerülhet sor. Az összevonások csak
abban az esetben kivitelezhetőek, ha szakmai szempontoknak nem mondanak ellent, illetve a
foglalkozás megtartására rendelkezésre áll megfelelő méretű helyiség.
Kommunikáció, kapcsolattartás
Az egyik legfontosabb eleme munkánknak.
Szükségessége minden esetben tanulóink jobb megismerése, az ellátás törvényességének
betartása, szakmai munkánk továbbfejlesztése.
Kommunikációs partnereink:
szülők,
integráló pedagógusok,
pedagógiai szakszolgálatok munkatársai,
egyéb szakemberek (orvos, pszichológus, védőnő stb.),
integráló intézmények vezetői,
tankerületek munkatársai (tankerületi vezetők, szakreferensek),
kormányhivatalok munkatársai,
ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar oktatói,
utazó gyógypedagógusok.
Eredményesség
Kollégáinkkal közösen kialakítottuk és rendszeresen felülvizsgáljuk a helyi igényeknek
megfelelő szakmai protokollunk, folyamatszabályozásunk, melyet szakmai munkánk során
megfelelő módon alkalmazunk. Az integráló intézményekben megtartott egyéni és csoportos
fejlesztések során egyaránt mutatkozik javulás a tanulók fejlődését illetően. A csoportokban
részt vevő tanulók pedig harmonikusan, sokszor kooperatív módon, sikeresen együtt tudnak
működni.
Az iskolák elvárásai között szerepel a magasabb óraszámú jelenlét, főleg ott, ahol nem
minden tanuló számára biztosított az ellátás, vagy egyéb speciális gyógypedagógiai ellátás
szükséges.
Infrastruktúra, humán erőforrás értékelése
Az eszköz és anyag szükségletet egyre növekvőbb mértékben tudjuk az intézmény forrásaiból
megoldani. Évről évre növekszik fejlesztőeszköz-parkunk, melyek a kollégák számára
szabadon kölcsönözhetőek. Törekszünk arra, hogy minden fogyatékossági típus speciális
igényeinek megfelelő diagnosztikus és a fejlődésüket szolgáló eszközöket válogassunk össze.
A feladatok ellátását jelenleg 8 főállású, és 7 óraadó munkatárs segítségével igyekszünk
megoldani. Az intézményegységben dolgozó kollégák sokoldalúan képzettek, magasan
kvalifikáltak, több év szakmai tapasztalattal a hátuk mögött. Továbbá az innovációra
nyitottak, mind szakmai munkánkhoz kapcsolódó kutatások, illetve a gyors léptékben változó
tudomány megismerése terén. Ennek érdekében konferenciákon, előadásokon vesznek részt,
melyet intézményünk vezetősége is támogat. Tudásukat megbeszélések keretein belül átadják,
segítve ezzel kollégáikat is a szakmai megújulásban, fejlődésben.