` Banner

Utazó Gyógypedagógusi Hálózat


Az EGYMI keretein belül utazó gyógypedagógusi hálózat kialakítására 2013-ban került sor intézményünkben. Jelenleg a Monori Tankerületi Központ területének mind a négy járásában - Monori, Vecsési, Gyáli és Dabasi - kell utazó gyógypedagógusi ellátást biztosítani az integrációban résztvevő sajátos nevelési igényű tanulók számára. Az ellátási igényt az azon intézmények juttatják el számunkra, amelyekben az SNI-s tanulók tankötelezettségüket teljesítik.

A feladat az integrált ellátásban résztvevő intézmények részére segítségnyújtás az együttnevelés megvalósításában, esélyegyenlőség biztosítása, illetve a habilitációs, rehabilitációs foglalkozások megtartásának megszervezése. Azok a különleges bánásmódot igénylő gyermekek, tanulók kerülnek be az ellátásba, akik a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján mozgásszervi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos, több fogyatékosság együttes előfordulása esetén halmozottan fogyatékos, autizmus spektrum zavarral vagy egyéb pszichés fejlődési zavarral (súlyos tanulási, figyelem- vagy magatartásszabályozási zavarral) küzdenek, és az érvényes szakvélemény alapján integrálhatóak.

Munkarend kialakítása, szempontok, jellegzetességek
Munkarendünk kialakításánál, csoportok beosztásánál figyelembe vesszük az integráló intézmények órarendjeit (csengetési rendjét, mely intézményenként különböző), rendelkezésre álló fejlesztő helyiségeket, eszközöket. Fontosnak tartjuk, hogy a már megkezdett fejlesztési folyamatot lehetőség szerint ugyanaz az utazó gyógypedagógus végezze, így a folytonosságot biztosítani tudjuk. A rehabilitációs órák (csoportos/egyéni) tervezésében, megszervezésében alapul vettük a szakértői véleményekben megállapított fogyatékossági típusokat, a fejlesztési javaslatokat és a törvényileg adható óraszámokat. Az előző szempontokat követően megfigyeléseket (pl. tanórai megfigyelések - hospitálás) és méréseket végezünk a fejlesztő diagnózis kialakítása érdekében, mely elengedhetetlen a foglalkozások tervezéséhez. A térségben minden fogyatékossági típusból találhatók tanulók városonként, intézményenként szórt eloszlásban, így összevonásokra csak kevés esetben kerülhet sor. Az összevonások csak abban az esetben kivitelezhetőek, ha szakmai szempontoknak nem mondanak ellent, illetve a foglalkozás megtartására rendelkezésre áll megfelelő méretű helyiség.

Kommunikáció, kapcsolattartás

Az egyik legfontosabb eleme munkánknak. Szükségessége minden esetben tanulóink jobb megismerése, az ellátás törvényességének betartása, szakmai munkánk továbbfejlesztése.

Kommunikációs partnereink:
 szülők,
 integráló pedagógusok,
 pedagógiai szakszolgálatok munkatársai,
 egyéb szakemberek (orvos, pszichológus, védőnő stb.),
 integráló intézmények vezetői,
 tankerületek munkatársai (tankerületi vezetők, szakreferensek),
 kormányhivatalok munkatársai,
 ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar oktatói,
 utazó gyógypedagógusok.

Eredményesség
Kollégáinkkal közösen kialakítottuk és rendszeresen felülvizsgáljuk a helyi igényeknek megfelelő szakmai protokollunk, folyamatszabályozásunk, melyet szakmai munkánk során megfelelő módon alkalmazunk. Az integráló intézményekben megtartott egyéni és csoportos fejlesztések során egyaránt mutatkozik javulás a tanulók fejlődését illetően. A csoportokban részt vevő tanulók pedig harmonikusan, sokszor kooperatív módon, sikeresen együtt tudnak működni. Az iskolák elvárásai között szerepel a magasabb óraszámú jelenlét, főleg ott, ahol nem minden tanuló számára biztosított az ellátás, vagy egyéb speciális gyógypedagógiai ellátás szükséges. Infrastruktúra, humán erőforrás értékelése Az eszköz és anyag szükségletet egyre növekvőbb mértékben tudjuk az intézmény forrásaiból megoldani. Évről évre növekszik fejlesztőeszköz-parkunk, melyek a kollégák számára szabadon kölcsönözhetőek. Törekszünk arra, hogy minden fogyatékossági típus speciális igényeinek megfelelő diagnosztikus és a fejlődésüket szolgáló eszközöket válogassunk össze. A feladatok ellátását jelenleg 8 főállású, és 7 óraadó munkatárs segítségével igyekszünk megoldani. Az intézményegységben dolgozó kollégák sokoldalúan képzettek, magasan kvalifikáltak, több év szakmai tapasztalattal a hátuk mögött. Továbbá az innovációra nyitottak, mind szakmai munkánkhoz kapcsolódó kutatások, illetve a gyors léptékben változó tudomány megismerése terén. Ennek érdekében konferenciákon, előadásokon vesznek részt, melyet intézményünk vezetősége is támogat. Tudásukat megbeszélések keretein belül átadják, segítve ezzel kollégáikat is a szakmai megújulásban, fejlődésben.


gyomro.telekikastely@gmail.com

×

Mindannyian úgy éljük az életünket, mintha örökké tartana, s ezzel nincs is semmi baj.
Ha folyamatosan az elmúlás gondolata lengene körül bennünket, bizony sok szépség, öröm szaladna el mellettünk.
De mindannyiunk életében előbb – utóbb bekövetkezik, hogy elveszítünk valakit, aki fontos volt nekünk, akit szerettünk.
Ilyenkor nehéz kapaszkodót találni, hogy elviseljük a ránk nehezedő fájdalmat.
Az évek során saját szomorú tapasztalataink is ráébresztettek arra,
mennyire fontos a segítőkéz, és néhány megnyugtató szó, egy kedves mosoly.

Gáspár László 1945-2020 Takács Józsefné (Ica néni) 1936-2021 Gavallér György 1955-2021 Fülöp Józsefné (Zsuzsa néni)1957-2021