` Banner

Fejlesztő nevelés-oktatás

A Monori Tankerületi Központ területén élő tanköteles korú súlyosan-halmozottan fogyatékos gyermekek és fiatalok ellátását fejlesztő nevelés-oktatás keretében az intézmény utazó rendszerben, otthoni ellátás formájában biztosítja. Ebbe az ellátási formába várjuk azokat a tanulókat, akik szakértői véleményük alapján többféle fogyatékosságban érintettek és ezek közül valamilyen fogyatékosságtípusban súlyosan. Leggyakrabban intellektuális képességzavar (értelmi fogyatékosság), mozgáskorlátozottság, autizmus spektrum zavar illetve érzékszervi fogyatékosságok fordulnak elő az ellátott tanulók körében.


Munkarend
A foglalkozások egyéni fejlesztések formájában a gyermekek otthonában vagy abban a szociális intézményben folynak, mely a gyermek ellátását végzi. Így aktív szakmai kapcsolatot tartunk fent ezekkel az intézményekkel, igyekszünk minél hatékonyabb együttműködéseket kialakítani a gyermekek hatékony fejlesztése érdekében. Sajnos jelenleg az iskolának nem áll rendelkezésére olyan akadálymentes és megfelelően felszerelt épület, ahol az érintett tanulók fejlesztését csoportos formában végezhetnénk. Bár fejlesztő nevelés-oktatásban a meglehetősen eltérő képességprofilok következtében nagy hangsúlyt kap az egyéni fejlesztés, mégis a közösségben töltött idő és együttes tevékenység fontos lenne a mi tanulóink esetében is. Törekszünk arra, hogy a későbbiekben tudjuk olyan teret és infrastruktúrát biztosítani, ahol tanulóink iskolába járással tudják tankötelezettségüket teljesíteni, kortárs közösségben.


Szakmai háttér és gyermekkép
Szakmai munkánkat a Nemzeti Alaptanterv és a Súlyosan halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztő nevelésének-oktatásának irányelvei alapján végezzük. Munkánk és szemléletünk részletes bemutatását a Fejlesztő nevelés-oktatás Habilitációs/Rehabilitációs Pedagógiai Programjában ismerhetik meg. A fejlesztések célja ebben a tanulói csoportban elősorban az életminőség javítása, az önkiszolgálás és a mindennapi élet tevékenységeinek minél önállóbb kivitelezésének támogatása. Célcsoportunk esetében különösen fontos a kommunikáció fejlesztése, mely esetükben leggyakrabban alternatív kommunikációs technikák alkalmazását jelenti. Így biztosíthatjuk számukra az önkifejezés lehetőségét és az önrendelkező életre való felkészítést, mely mind az életminőség, mind a közösségbe való befogadás szempontjából fontos. Erre a területre ezért kiemelt figyelmet fordítunk és kollégáink igyekeznek eszköztárukat új, akár digitális kommunikációs eszközök és módszerek megismerésével bővíteni. Nagy hangsúlyt kap tanulóink fejlesztése során a mozgásfejlesztés is: mind a nagymozgások, mind a manipuláció. Ezekkel a fejlesztésekkel a mindennapi élet tevékenységeinek feltételeit teremtjük meg, illetve célunk az állapotromlás megelőzése, a mozgásszervrendszer optimális állapotának biztosítása.


Szakmai kapcsolatok
• szülők,
• pedagógiai szakszolgálat munkatársai,
• egyéb szakemberek (orvos, pszichológus, védőnő stb.),
• tankerületek munkatársai (tankerületi vezetők, szakreferensek),
• kormányhivatalok munkatársai,
• ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar oktatói,
• utazó gyógypedagógusok,
• szociális intézmények, melyek az érintett tanulókat ellátják.


A súlyosan halmozottan fogyatékos tanulók fejlesztésében talán legfontosabb szakmai partnereink a szülők, hiszen gyermekük minden rezdülését ismerik, sokan közülük 24 órában ápolják gyermeküket. Mivel különösen súlyos értelmi érintettség esetén a formális pedagógiai vizsgálatok és intelligenciatesztek nem alkalmazhatók jól, ezért a szülő a legfontosabb információforrásunk a gyermek állapotát és képességeit illetően. Így tehát a velük való partneri viszony fenntartása elengedhetetlen.

Holisztikus szemléletben dolgozunk és a tanulók összetett állapotából fakadóan különösen fontos a gyermeket ellátó egyéb szakemberekkel is együttműködnünk a fejlesztés hatékonyságának növelése érdekében.

gyomro.telekikastely@gmail.com

×

Mindannyian úgy éljük az életünket, mintha örökké tartana, s ezzel nincs is semmi baj.
Ha folyamatosan az elmúlás gondolata lengene körül bennünket, bizony sok szépség, öröm szaladna el mellettünk.
De mindannyiunk életében előbb – utóbb bekövetkezik, hogy elveszítünk valakit, aki fontos volt nekünk, akit szerettünk.
Ilyenkor nehéz kapaszkodót találni, hogy elviseljük a ránk nehezedő fájdalmat.
Az évek során saját szomorú tapasztalataink is ráébresztettek arra,
mennyire fontos a segítőkéz, és néhány megnyugtató szó, egy kedves mosoly.

Gáspár László 1945-2020 Takács Józsefné (Ica néni) 1936-2021 Gavallér György 1955-2021 Fülöp Józsefné (Zsuzsa néni)1957-2021